Hvis man skal overleve som foretak på dagens marked som stadig er i endring, er man avhengig av å ha et solid og tydelig varemerke. Branding, som også er en betegnelse på dette, er et svært viktig ledd i det å etablere et selskap. Kort forklart betyr dette at man må skape en slags filosofi, eller et grunnlag av verdier som selskapet står for, og dette må være noe som gir en positiv assosiasjon hos kundene. Et sterkt og positivt varemerke vil føre til at kundene velger deg i stedet for dine konkurrenter. Hvor drar du når du skal kjøpe ny seng til gjesterommet? Eller når du trenger nytt kjøkkenutstyr? Sjansene er store for at det første alternativet som popper opp i hodet ditt er IKEA, til tross for at det finnes en mengde andre møbelforretninger å velge mellom. IKEA er et svært godt eksempel på et firma som har et varemerke som er dypt forankret i kundenes bevissthet. Kundene vet at de får billige, men solide varer til hjemmene sine, og dette selskaper selger samtidig en slags svensk kjernefamilieverdi med produktene sine.
Andre eksempler på godt etablerte varemerker
Redbet, en internettside for sportsbetting og gambling, er et annet godt eksempel på et firma som har etablert seg med et solid og seriøst varemerke. Ved å for eksempel samarbeide med kjente og kjære artister som Tone Damli Aaberge, tilknyttes denne artistens verdier med selskapets profil, som selvfølgelig har en positiv effekt på foretaket. Sist, men absolutt ikke minst, har vi bilprodusenten Volvo. Å skaffe seg rekkehus, hund og Volvo har i flere tiår vært en betegnelse på å slå seg til ro og å omfavne familieverdier. Dette kalles rett og slett å ha et veldig godt varemerke.