Et sterkt brand er en viktig konkurransefaktor

Hvis man skal drive en bedrift, er noe av det viktigste man kan gjøre å bygge opp en sterk merkevare. Såkalt branding er dermed en av bedriftens viktigste aktiviteter. Med riktig branding kan bedriften leve godt bare på merkevaren, og dette er en prosess som begynner når man starter, men som aldri helt tar slutt. Merkevarebygging er virkelig noe man gjør så lenge man driver bedriften.

7801132-branding-written-on-big-blackboard

I Norge er det mange bedrifter som har forstått hva et godt brand innebærer. Noen av de største bedriftene her i landet er kjente blant hele den norske befolkningen, og dette handler om at bedriftene har bygget opp en robust merkevare. For eksempel er Aftenposten og Shell eksempler på store norske bedrifter som alle kjenner navnet på. I tillegg kan vi nevne Norgekasino, som virkelig begynner å gjøre seg synlig på det norske markedet. Det viktigste som alle disse bedriftene har gjort, er kanskje at de fremstår som seriøse bedrifter som tar kundene på alvor. Det er det første steget. Når kundene stoler på leverandøren, er mye gjort.

I tillegg handler det om å være synlig – gjerne overalt og hele tiden. Ved å gjøre logoen til bedriften synlig i media og ellers i omgivelsene, er man godt i gang med å bygge en merkevare. I begynnelsen har man kanskje ikke – som liten bedrift – så store midler til å markedsføre seg, men etter hvert som man vokser seg større, har man mulighet til å betale for å være enda mer synlig. Men alle har begynt i det små en gang, og det gjelder også disse tre.

For å komme i gang med å bygge opp et brand, gjelder det å ha tro på bedriften man driver, og at man viser omgivelsene at man har et godt produkt å komme med. Etter hvert vil tingene gå mer av seg selv, og de tre nevnte er virkelige bevis på at det er mulig å bygge seg opp en sterk merkevare, selv om man en gang har vært ny i gamet.

Comments Off on Et sterkt brand er en viktig konkurransefaktor

Filed under Entreprenørskap