Noen merkevarer sitter som spikret i hukommelsen vår, og vi behøver bare å høre eller se deler av logoen eller navnet – eller til og med noe som minner oss om dem – for å tenke på dem og vite hvilket merke det er. Disse bedriftene har virkelig gjort en god jobb med merkevarebygging – og denne jobben har ofte pågått over mange år. Merkevarebygging er altså ikke noe nytt fenomen, men har eksistert som en del av bedriftenes strategier i mer enn femti år.Også de aller mest kjente merkene begynte som små bedrifter med det som mennesker oppfattet som ukjente bilder eller navn i begynnelsen. Og det er det merkevarebyggingen handler om – om å tillegge merkevaren en verdi, der denne verdien formidles helt enkelt med en logo, et bilde eller en kort og slående tekst. Man kan selvsagt koble andre ting til logoen og teksten etter hvert, men hovedpoenget er å få mennesker til å huske merket, og at det skal gi positive assosiasjoner som gjør at det fester seg i hukommelsen på en god måte.Hvis du vil ha noen gode tips for hvordan du bygger en god merkevare, kan du finne det her.Her følger en liste over kjente merkevarer og en kort beskrivelse av hva som gjør dem spesielle for oss:Coca Cola. Alle kjenner vi CocaCola, slagordet «taste the feeling» og ikke minst julekampanjen. Hvordan den store CocaCola-lastebilen kommer susende med julens mestselgende drikk, har festet seg i hukommelsen hos de fleste av oss. Og til tross for høyt sukkerinnhold og en rekke negative omtaler fra helsemyndigheter og tannleger, lar vi oss ikke skremme. Ingenting tyder på at Colaen skal tape salgstall de nærmeste årene.McDonalds. Etter noen negative oppslag for noen år tilbake, frisket McDonalds opp sin meny med wraps, sunne frokoster og smoothies, og på den måten klarte de å snu en negativ trend til noe positivt. Alle barn og voksne kjenner både logoen og klovnen Ronald, som også har fått sitt eget fond som støtter kronisk syke barn.Apple har definitivt klatret på rankingene de siste årene. Det er vel omtrent ingen av oss som ikke har vært i borti et eller annet produkt med den velkjente i-en foran.Google har også blitt allemanns-“eie”. Uttrykket «å google» har faktisk blitt det nye ordet for å «surfe på nettet», selv om man bruker andre søkemotorer!Facebook har i dag mange millioner brukere verden over, og vi i Norge har laget våre egne kallenavn som «fjesboka», «FB» og andre varianter. Utvikleren er i dag en av verdens aller rikeste personer.PokerStars har også klatret sterkt i folks minne de siste årene. Som et av verdens største nettkasinoselskaper finner du det meste innen poker og andre spill her. Underholdningsportal nummer 1, med andre ord!Toyota er regnet som en av verdens aller mest profilerte og kjente bilmerker, og har trolig fått sin posisjon fordi de er kjent for eksepsjonelt gode bruktbiler. Solide biler og en solid merkevare, altså!Samsung fortjener definitivt også en plass på denne listen. Apples sterkeste konkurrent på mobilmarkedet, og også en sterk produsent av varmepumper og andre elektroniske duppeditter.Hennes & Mauritz begynte først som en kleskjede for ungdom. Etter noen kamper mot forkjempere for arbeidsforhold i landene der klærne blir produsert, har de reist seg som en gigantisk kleskjede med respekt i markedet – og har klart seg i over 60 år!IKEA forklarer seg selv her hjemme på berget. Det er vel ingen som ikke har fylt handlekurven hos denne blågule svenske giganten i årenes løp.Så hva er det som gjør at vi kjenner disse merkene igjen? Det er bare én eneste forklaring på det: Vellykket merkevarebygging! Vi finner noe av verdi i disse merkene – og opplever tilbudet deres som attraktivt. De spiller på følelsene våre, rett og slett. Sannsynligvis vil vi ikke glemme merkene på noen år, selv om de skulle opphøre eller forsvinne fra markedet.
Verdens mest kjente merkevarer
Comments Off on Verdens mest kjente merkevarer
Filed under Entreprenørskap