Konkurransen er stor i dagens marked, og det gjelder å skille seg litt ut for å bli lagt merke til. Når man skiller seg ut, er det lettere å skaffe nye kunder. Dersom man tilbyr kundene det lille ekstra, er det også lettere å holde på kundene.
Konkurrer på lojalitet og service – ikke pris
Å konkurrere på pris kan ta knekken på enhver bedrift, for noen foretak velger å selge tilsvarende produkter til dumpingpriser. Det kan derimot kan gjøre, er å konkurrere på kvalitet og service. Man kan også fokusere litt ekstra på sikkerhet, og man kan vise kundene at man bryr seg om dem. Noen foretak mister interessen for kundene så snart handelen er gjort, men i lengden kan det lønne seg å holde kontakten med kundene, og gjerne skape en oversikt over faktorene i kundeforholdet. Man kan tilby dem nyhetsbrev, lage en kontaktside på Internett der kundene kan sende inn spørsmål, holde kontakten via en side på Facebook, og sende ut egne tilbud til lojale kunder.Det er også viktig at kundene blir fornøyde. Fornøyde kunder vil anbefale produkter og tjenester til andre, mens misfornøyde kunder vil advare andre mot å handle hos foretaket. Derfor bør man strekke seg langt for å imøtekomme og tilfredsstille eventuelle misfornøyde kunder.