Alle har et forhold til logoer. De er det umiddelbare kjennetegnet på en bedrift, organisasjon eller tjeneste. Når vi snakker om logoer, går ofte tankene til giganter som BMW, Telenor og Coca Cola, men logoen er faktisk veldig viktig, selv for småbedrifter! Også organisasjoner må vite at de kommuniserer identiteten sin på en god måte gjennom logoen. Det er derfor viktig at den er gjennomtenkt.Men hva kjennetegner en god logo? Det er gjerne en fempunkts sjekkliste som går igjen, og vi gjengir den her:
- Enkel. Logoen må ikke være for komplisert, verken i utforming eller farger.
- Lett å huske. En god logo er særegen og lar seg ikke lett forveksle med andre.
- Tidløs. Bruk aldri trend-elementer som farger, former og fonter på en logo. Trender endrer seg!
- Anvendelig. Husk at logoen skal brukes i alle typer kanaler, i tillegg til biler, reklamemateriell eller annet. Er logoen for komplisert, blir bruksområdene begrenset.
- Passende. Logoen skal naturligvis aldri inneholde støtende eller fornærmende elementer, og den skal på en god måte gjenspeile varemerket den representerer.
Følger man denne enkle sjekklisten er man på god vei til å skape en riktig logo. Man kan selvfølgelig lage en selv, men en profesjonell designer vil alltid ha det lille ekstra som gjør at nettopp din logo har et fortrinn fremfor andre.